Ochranná známka je pre značku s jej rastúcou popularitou čoraz dôležitejšia a nedostatočná ochrana jej môže spôsobiť straty v miliónoch Eur. Adidas si to uvedomuje a na ochranu svojej značky a jej práv vyplývajúcich s vlastníctva viacerých ochranných známok pravidelne podáva žaloby na firmy, ktoré chcú kopírovať jeho produkty a ťažiť z popularity tejto medzinárodnej značky. Ako dopadol ADIDAS v sporoch s konkurentmi, ktorý mali záujem registrovať design podobný "jeho" trom pruhom sa dočítate v texte nižšie. Firma a značka Adidas je známa svojimi tromi pruhmi. Vedeli ste, že jeho ochranná známka práve z titulu zameniteľnosti firme Adidas dokáže ochrániť aj dva pruhy resp. aj štyri pruhy? Aspoň tak o tom rozhodol Úradu Európskej únie pre duševné vlastníctvo (ďalej len  „EUIPO“) vo svojich rozhodnutiach v rokoch 2015 a 2016, ktorého rozhodnutiam sa v roku 2018 priklonil aj Všeobecný súd Európskej únie v Luxemburgu. 

1. Veľké firmy si uvedomujú význam ochranný známok a využívajú ich

Značky ako Adidas, Nike, Apple, Samsung sú globálne giganty a s ich rastúcou popularitou rastie aj počet firiem, ktoré ich chcú skopírovať - napodobiť a získať z ich dobrého mena a renomé výhodu. Práve jednou z možností ako sa chrániť pred týmito pokútnikmi je registrácia ochrannej známky - či už národnej ochrannej známky, ochrannej známky EÚ, prípadne medzinárodnej ochrannej známky. Všetky vyššie uvedené firmy si to uvedomujú, samozrejme majú registrované desiatky ochranných známok nielen na značku samotnú ale aj jednotlivé designy svojich produktov a v mnohých prípadoch im tieto ochranné známky dokážu ochrániť zisky v miliónoch Eur. Detailné informácie o tom, čo je to presne ochranná známka, aké druhy ochranných známok existujú a aké výhody registrácia ochrannej známky prináša si môžete prečítať v našom článku: Ochranná známka ® - výhody, cena, postup ako ju registrovať v 9 krokoch

2. Spor Adidas a Shoe Branding Europe

Žiadost o registráciu ochrannej známky s dvomi pruhmi 

Belgická spoločnosť Shoe Branding Europe v rokoch 2009 a 2011 podala na  EUIPO prihlášky na zápis ochranných známok s dvoma pruhmi. Na túto skutočnosť následne reagovala spoločnosť adidas podaním námietok voči zápisu týchto známok vzhľadom na podobnosť prihlasovanej ochrannej známky spoločnosti Shoe Branding Europe a staršej registrovanej ochrannej známky Adidas.

Navrhovaný dizajn topánok Shoe Branding 


EUIPO vyhovel námietkam Adidas 

EUIPO v roku 2015 a 2016 vyhovel námietkám spoločnosti adidas a odmietol vykonať zápis spomínaných ochranných známok. Svoje rozhodnutie odôvodnil záverom, vzhľadom na podobnosť medzi ochrannými známkami, zhodnosť alebo podobnosť tovarov označených ochrannými známkami, vysokú úroveň dobrého mena ochrannej známky adidas, existuje riziko, že  verejnosť  si medzi nimi vytvorí spojenie. Táto skutočnosť by následne mohla mať za následok vznik neoprávneného prospechu spoločnosti Shoe Branding Europe z dobrého mena ochrannej známky Adidas.

Všeobecnú súd potvrdil rozhodnutie EUIPO

Všeobecný súd Európskej únie v nadväznosti na podanie žaloby spoločnosťou Shoe Branding Europe uviedol, že úrad EUIPO sa nedopustil nesprávneho právneho posúdenia, pričom je pravdepodobné, že používanie prihlásených ochranných známok spoločnosťou Shoe Branding Europe, by jej poskytovalo neoprávnený prospech z mena spoločnosti Adidas.  Taktiež uviedol, že prihlasovateľ ochrannej známky nepreukázal existenciu riadneho dôvodu na použitie ochranných známok. 

3. Spor Adidas America a spoločnosti Payless

Zaujímavý spor mal Adidas Amerika v minulosti so spoločnosťou Payless, ktorá vyrábala s veľmi podobným designom ako mali dané modely Adidas len so štyrmi resp. dvomi pruhmi. Súd v Oregone vo svojom rozhodnutí uznal spoločnosti Adidas ušlý zisk vo výške až viac ako 300 miliónov dolárov, ktoré neskôr skresal na 65 mil. dolárov. 


Dizajn topánok Adidas vs dizajn topánok Payless:



Zdroj obrázkov: http://www.mondaq.com/unitedst...

4. Ochranná známka ochráni aj vás - jej registráciu neodkladajte

Aj keď si pri čítaní tohto článku myslíte, že moja firma nie je Adidas a kto by už kradol identitu mojej začínajúcej alebo menšej či strednej slovenskej spoločnosti. Opak je však pravdou. Vynaliezavci a kopírovači nikdy nespia a sú vždy pripravení skopírovať úspešný projekt, prípadne identitu úspešnej spoločnosti priamo "ukradnúť" ako sa to stalo jednému nášmu klientovi. 

Len nedávnom nás oslovila so žiadosťou o radu a  pomoc stredne veľká slovenská spoločnosť, ktorá je vo svojej špecializácií pomerne známa. Stala sa jej mimoriadne nepríjemná vec a len náhodou o svoju značku a firemnú identitu neprídu, nakoľko si v obchodnom vestníku všimli žiadosť o registráciu "ich ochrannej známky". Vysvetlím. 


Pri začiatkoch podnikania riešili "dôležitejšie" veci ako registráciu ochrannej známky. Venovali sa zákazníkom, marketingu, budovaniu firmy a značky. A tú aj vybudovali a pri všetkých tých povinnostiach zabudli na registráciu ochrannej známky. To sa snažil využiť ich "bývalý zamestnanec", ktorý si túto skutočnosť všimol a podal žiadosť o registráciu "ich" ochrannej známky. Daná firma mala šťastia a informáciu si všimla pri riešení inej agendy v obchodnom vestníku, vy však také šťastie mať nemusíte. 

5. Koľko stojí ochranná známka

Registrácia slovenskej národnej OZ

Mnohí začínajúci podnikatelia si prečítajú akú obrovskú hodnotu majú značky ako Apple či Adidas a môžu si myslieť, že registrácia ochrannej známky je možná len pre bohaté a medzinárodné spoločnosti. Realita je však taká, že registrácia slovenskej národnej ochrannej známky je otázkou niekoľkých stoviek Eur. Poplatok za podanie návrhu na zápis ochrannej známky v troch triedach je len 166€. Postup ako registrovať slovenskú národnú ochrannú známku sme pre vás opísali na našom blogu, takže teoreticky si viete ochrannú známku zaregistrovať za tento náklad svojpomocne. K finančnému nákladu treba však pripočítať hodiny strávené študovaním tejto náročnej a komplexnej problematiky. Alternatívou je využitie našich služieb a registrácia vašej národnej ochrannej známky s komplexným poradenstvom za 397€ vrátane všetkých poplatkov.  

Registrícia ochrannej známky EÚ

Ak máte záujem podnikať v celej EÚ a vaša klientela je z celej EÚ, teda aj potenciálna konkurencia odporúčame si priplatiť a od začiatku si registrovať ochrannú známku EÚ. Poplatky pri jej registrácií sú od 850€ a s komplet poradenstvom našej advokátskej kancelárie ju môžete mať zaregistrovanú už za končených 1797 €. 

Zdroj úvodnej foto: https://commons.wikimedia.org/...

Registrácia ochrannej známky SR alebo EÚ

Nechajte si pri registrácií ochrannej známky poradiť od advokátov so bohatými skúsenosťami. Poradíme s výberom správnej OZ, vyberieme vhodné triedy, vykonáme rešerš už existujúcich a vy sa budeme môcť venovať a sústrediť na svoje podnikanie.